דף הבית » מרכז מידע » ארגונומיה » טיפים ארגונומיים לנהגים

טיפים ארגונומיים לנהגים

מאת: דבי שפר

מי מאיתנו לא רוצה לסיים את יום העבודה עם מינימום עומסים וכאבים, ומקסימום אנרגיה?

ארגונומיה עוסקת בקשר בין האדם לסביבת עבודתו וסביבת חייו היום יומית. מטרתה של הארגונומיה היא ליצור סביב האדם את התנאים הפיזיים והמנטליים הטובים ביותר – למען בריאותו, טיפוח הרגשתו ושיפור תפקודו.

הדרכה ארגונומית כוללת התאמה של סביבת העבודה לעובד ובמקביל הדרכת העובדים כיצד לעבוד בצורה נכונה.

ניתן וחשוב לבצע הדרכה ארגונומית לכל עובד ובכל סביבת עבודה, גם לאלו שמבלים את רוב שעות היום בנהיגה. לאנשים שעובדים בנהיגה, כמו מובילים, נהגי מונית, נהגי משאיות, נהגי מלגזות, אנשי מכירות ונהגי אוטובוס, סביבת העבודה היא כלי הרכב בו הם נוהגים וכלל האביזרים שבשימושם (הגה, מראות, כיסא הנהג).

לאנשים שנהיגה היא עבודתם, כדאי להקדיש כמה דקות ביום ולחשוב על הבריאות. מחקרים רבים מראים שכיחות גבוהה של כאבי גב תחתון אצל נהגים מקצועיים. באמצעות התאמה של סביבת הנהיגה והעבודה לנהגים, ניתן להפחית את העומס על הנהג, להפיג את עייפות השרירים ולהקל על כאבי גב תחתון, צוואר, כתפיים ושורשי כפות הידיים.

האם במהלך הנהיגה ובעיקר בסוף היום הארוך ברכב, אתם מרגישים עצבניים וחסרי סבלנות? העיניים שלכם שורפות? הרגליים נרדמות? הכתפיים כואבות? כמה פעמים סיימתם את יום העבודה עם כאבי גב תחתון וצוואר? כל אלו נגרמים מנהיגה ממושכת ברכב, ללא תנועה וללא שינוי בתנוחת הישיבה.

המלצות לנהגים

– התאימו את הכיסא לנהג. התמקדו בגובה ובמרחק המושב, גובה ומשקל הנהג.

– כוונו את המראות על מנת שיקטינו את המאמץ על הצוואר.

– דברו בטלפון רק עם דיבורית (זה גם מה שמותר לפי חוק) וכך הקטינו את העומס מהצוואר.

– עצרו להפסקה והתרעננות. שתייה ואוכל חשובים לשמירה על הערנות והריכוז.

– תנועה, תנועה, תנועה – עצרו כל שעה למנוחה קצרה ואז בצעו תרגיל של תנועה ושחרור של הגוף. תרגול מתיחות ותנועתיות אגן, גב תחתון וצוואר יעילים למניעת עיקרון הוויברציה ומונעים מהגב התחתון להיתפס.

– נסו לבחור בחנייה רחוקה של הרכב כדי ללכת ולשפר תנועתיות עמוד שדרה וזרימת דם.

– הימנעו מהרמת משאות כבדים מיד לאחר נהיגה ממושכת.

נהיגה בטוחה ובריאה