דף הבית » מרכז מידע » שינוי הרגלים » ניהול זמן

ניהול זמן

מאת: שלומית מזון.

ניהול זמן דורש מאיתנו לצאת מדפוסים טבעיים ונוחים לנו ולרכוש הרגלים "של אחרים " או זרים, לפחות בשלב הראשון.

ניהול זמן הוא למעשה ניהול עצמי. על מנת לנהל את עצמנו אנו צריכים לקבל  החלטות באופן תמידי ולערוך סדרי עדיפויות. זה לא קל. רובנו נמצאים על כפתור האוטומט  של יציאה ממיקוד ומסדר. כל ניסיון לחזור למיקוד הוא מאמץ מורכב

"אין לי זמן"

הדרך היא לאתר את חוטפיי הזמן האישיים, כלומר דפוסי התנהגות שמוציאים ממיקוד, אשר כמובן שונים מאדם לאדם. זה יכול להיות קושי בהאצלת סמכויות ומטלות בבית ובעבודה, פרפקציוניזם בעבודה,  קושי לסרב לקולגות  ואפילו להפריז בחשיבות העבודה

בחיינו עד כי לעיתים שוכחים שהיא חלק מחיינו ולא רק חיינו, רגשות אשם כלפי הזמן הקצר אותו אנו משקיעים בקרובינו(בני זוג,ילדים),שיחות טלפון ארוכות מדי שניתן לקצר ולהשקיע זמן בדברים אחרים וכו'.

המפתח ,הוא האמונה שיש זמן ומקום לכל דבר.  מילת המפתח היא תזמון!

תזמון מאפשר לאדם לפעול מתוך כוונה ולא באופן אקראי. יש סיכוי להשיג יותר בפחות זמן ולהרוויח יותר זמן לעצמכם כדי לעשות דברים אחרים שגם הם חשובים. יחד עם זאת זכרו שאינכם יכולים לשלוט בכל.

זמן, הוא המשאב היקר ביותר שאינו ניתן להחלפה או להחזרה לכאורה ההתפתחויות הטכנולוגיות מקצרות את תהליכי העבודה ולנו נותר זמן פנוי, אלא שאנו מוצאים עצמנו נשאבים לתוכו דרך אינסוף שעות ישיבה מול מחשב, טלוויזיה ושיטוט בקניונים ומחשבות על

"הלוואי והייתי 5 ק"ג פחות וכו'.. אנחנו עובדים קשה יותר, סופי השבוע מתארכים, תוחלת החיים עולה, ובנוסף, הדור הנוכחי מתפקד על בסיס ריגושים מתמידים. הזמן קצר והמלאכה לעולם לא נגמרת, לכן המשוואה היא מאד פשוטה – חבל גם על זמן הפנאי.

בדיוק כמו לקנות חולצה איכותית,יקרה וליהנות ממנה לאורך שנים ולא רק לעונה אחת כך גם ההשקעה בגופינו ונפשנו.

מספיק שנקדיש זמן לפעילות גופנית ,אפילו 30 דקות ביום ונהנה מהתוצאות בטווח הארוך.

השקעה ב"אני " הפרטי משיגה   שתי מטרות: הנאה ותוצאה.

זכרו: אימון קצר, אינטנסיבי יותר או פחות, יעיל יותר מוויתור מוחלט!

מתי להתאמן?

אתם מחליטים מתי נוח לכם להתאמן .בוקר,ערב או צהריים.

המטרה היא פשוט להפעיל את הגוף, רק חשוב לזכור שפעילות גופנית כשעה או שעתיים לפני השינה יכולה לפגוע בשינה כיוון שהגוף בזמן האימון מתמלא אדרנלין והורמון זה מגביר את קצב פעימות הלב,מעלה לחץ דם, מעלה רמת סוכר ולוקח לגוף זמן לחזור למצב הטבעי.

תכנון מראש – בימים עמוסים, סביר להניח שלא תמיד מצליחים לפנות באופן ספונטאני זמן לעסוק בפעילות גופנית. דרך מצוינת להתגבר על כך היא לסמן ביומן "פגישת אימון", ולהתייחס אליה כאל פגישה חשובה.

גמישות – אם מסיבה כלשהי יצאתם מהשגרה ולא הצלחתם להתאמן במשך זמן מה (פציעה, מחלה,השתלמות וכו') אל ייאוש. הפרעות מסוג זה הן חלק מהחיים של כל אחד מאיתנו ומחר או שבוע הבא תהיה הזדמנות נוספת לשוב ולהמשיך לקיים פעילות גופנית.

"אלוהים נתן לך במתנה את החיים על פני האדמה"-נצל את הסביבה והטבע

פעילות גופנית אינה חייבת להתבצע אך ורק בתוך מסגרת מסודרת בחדר הכושר. נצלו את הסביבה הטבעית ואת ההתנהלות היומית, על מנת להעניק לעצמכם הזדמנויות לפעול באופן ספונטאני.

כך שגם אם תאמרו לעצמכם  "אין לי זמן " תוכל לגלות איך הפעילויות השוטפות שלך ביומיום מספקות לך הזדמנויות לפעילות גופנית.

 להלן כמה רעיונות שיעזרו לך להגביר את מידת החשיפה היומית לפעילות גופנית:

נסו לקום מחצית השעה מוקדם יותר, ולהתחיל את היום בצעדת בוקר מרעננת,מחוץ לבית או על הליכון ביתי מול חדשות הבוקר או תכנית מועדפת. ,כמו כן נצלו את זמן הצפייה בערב(אם אתם מכורים למסך) תוך הליכה על מכשיר ביתי או אופניים ארגומטריים

(נייחים)

השתמשו במדרגות הבניין ולא במעלית

כאשר אתם נוסעים באוטובוס,או ברכב  רדו כמה תחנות לפני היעד או חנו את הרכב בחניון מרוחק יותר ממקום העבודה והשלימו את המרחק בצעדה מהנה ואפקטיבית.

קבעו עם בני הזוג הליכה משותפת בערב.(גם מהנה וגם זמן איכות לזוגיות  ..)

קחו את הילדים בסופי שבוע למשחקי כדור בפארק או צאו לטיולי הליכה בטבע,או רכיבת אופניים משפחתית.

 המטרה  אם כן, היא הפיכתה של הפעילות הגופנית לחלק משגרת היום-יום . כל פעילות תסייע בשמירה על הבריאות והמראה החיצוני , תמנע מחלות וכאבי שרירים ומפרקים ותשמור על ערנות ורמת ריכוז גבוהה.

נדרש זמן מסוים להטמיע ולסגל את השינוי  ולהפוך אותו לחלק מאורח החיים,

אך מחויבות אישית ,רצון עז ואמונה כי מגיע לנו לחיות נכון ,להרגיש טוב,להראות טוב ולשמור עלינו עבור עצמנו ועבור הקרובים לנו יוצרת התמדה והופכת את הפעילות הגופנית יחד עם התזונה הנכונה ,לחלק משגרת חיינו .

אתם חייבים זאת לעצמכם ולמשפחה להיות בריאים ככל שניתן.