דף הבית » מרכז מידע » תזונה » להרגיש טוב , להיראות טוב

להרגיש טוב , להיראות טוב

מאת: נורית ירון

קרם פנים, חלב פנים, מייק-אפ, סומק, אפטרשייב, קרם לחות לגבר, טיפול אצל הקוסמטיקאית… אנחנו מוציאים כל כך הרבה כסף על קרמים ומוצרים לטיפוח העור כדי להיראות טוב, אבל את הפעולות הבסיסיות, הקלות והזולות ביותר אנחנו מפספסים – לאכול נכון ולחיות נכון.

אכילה נכונה ונבונה יכולה לחסוך לנו כל כך הרבה כסף על מוצרי טיפוח, ועל הדרך גם נרגיש הרבה יותר טוב. בריאות והרגשה טובה באים לידי ביטוי במראה שלנו, בעור בריא, נקי מפצעים ומסימני עייפות מתחת לעיניים, בשיער מבריק ובריא ובציפורניים בריאות וחזקות.

עצות פשוטות וחסכוניות לעור בריא ויפה

בוקר טוב – בבוקר כשאתם מתעוררים, שתו כוס מים חמימים עם מעט לימון. כוס מים עם לימון עוזרים בשמירה על כבד נקי ובריא, אחד מתפקידי הכבד הוא פינוי רעלים מהגוף, אשר משפיעים גם על הבריאות ומראה העור שלנו.

שתו מים לכל אורך היום – אנחנו מאבדים נוזלים לכל אורך היום: מול המחשב, כשאנחנו מדברים, הולכים, נושמים, וכן – גם בחורף כשקר. לכן חשוב להחזיר לגוף את מה שהוא מאבד. מומלץ לשתות לפחות 8-12 כוסות מים ביום. ומומלץ שהמים יהיו מסוננים ונקיים מכלור, אבנית וחומרים מזיקים אחרים.

אכלו מזונות המכילים נוגדי חמצון – חומרים מחמצנים (אוקסידנטים) הם חומרים מחמצנים המעודדים מחלות ומאיצים את תהליך ההזדקנות. בכל יום הגוף שלנו מתמודד עם חומרים מחמצנים: מהאוויר שאנו נושמים, פעילות גופנית שאנחנו עושים, מזון שאנחנו אוכלים ועוד. כמעט כל חברת קוסמטיקה מתהדרת במוצרי טיפוח המכילים נוגדי חמצון, כאשר הדרך האפקטיבית יותר לצרוך נוגדי חמצון ולהרוויח מהם את המקסימום היא באמצעות התזונה. המקורות הטובים ביותר לנוגדי חימצון:

פירות – חמוציות, אוכמניות, פטל, ענבים, שזיפים, רימון.

ירקות – גזר, כרוב, כרובית, ברוקולי, פטרוזיליה.

תבלינים – כורכום, ג'ינג'ר, כמון, אורגנו.

דגנים – אורז בר, שיבולת שועל ושעורה.

אכלו מזונות עשירים בסיבים  סיבים תזונתיים מסייעים לגוף בניקוי רעלים. מעבר לכך שגוף נקי מרעלים הינו גוף בריא עם פחות נטייה למחלות, גוף נקי מרעלים יהיה בעל עור נקי, מבריק, מלא חיוניות, ובעל עיניים בורקות ולא כבויות ועייפות.

לרוב ניתן להבחין בקשר בין בעיות עור ופעילות מעיים לא תקינה ועצירות. הסיבים התזונתיים מעודדים יציאות ומונעים עצירות ובכך מונעים הצטברות של רעלים.

אכלו מזונות המכילים שומנים חיוניים – שמן זית, אבוקדו, דגי ים צפוני עמוק כגון סלמון, טונה, הליבוט, זרעים וגרעינים. אלו הם מזונות המכילים חומצות שומן חיוניות כמו אומגה 3 ואומגה 6 ההכרחיות לעור בריא, בעוד שמאכלים המכילים שומנים רעים – שומן רווי, שומן טראנס, שומן צמחי מוקשה וכו' – הם, בין השאר, מזון מטוגן, בשר אדום בכמויות גדולות ומזון מעובד. אלו מזיקים לעור ומאיצים את תהליך ההזדקנות.

הפחיתו במשקאות המכילים קפאין ואלכוהול – האם קרה לכם שקמתם אחרי לילה עמוס שתייה, צמאים ועם כאב ראש (שעשה לכם חשק לתרום אותו לניסויים רק כדי שזה יעבור)? משקאות אלו "מרוקנים" את הגוף שלנו מוויטמינים ומינרלים החיוניים לתפקודו ובנוסף מייבשים ושואבים את הלחות מהעור, כך שאף קרם פנים לא יעזור להסתיר את ההתהוללות של אתמול בלילה.

המעיטו במזונות העשירים במלח – יש כאלו שעוד לפני שהם טועמים את האוכל הם מוסיפים מלח, ובמידה ולא האוכל עשיר במלח עוד מהבישול. עודף של מלח בגוף שואב את הנוזלים בגוף ויוצר נפיחויות ובצקות, כך שאולי אין צורך לחשוב על מנתח פלסטי על מנת להעלים את השקיות מתחת לעיניים, תנסו בראש ובראשונה להפחית בכמויות המלח במזון.

מתח מתח מתח – "אין לי זמן", "נדבר אחר כך", "אני חייב לזוז", "אני באיחור". מי מאיתנו לא אומר את זה לפחות פעם אחת ביום? אנחנו חיים במירוץ להספיק את הדבר הבא ולפעמים שוכחים לעצור רגע וליהנות מהחיים. תכירו – זהו אורח החיים המתוח שלכם.

אז נכון, לא נשבור את הכלים, נעזוב הכל וניסע לאי בודד או נברח להודו לעשות מדיטציה (או שכן, אם התמזל מזלכם). אבל אפשר לעזור לעצמנו עם כמה מאכלים שיכולים לסייע לשמור על מערכת עצבים רגועה ולהוריד את רמות המתח:

אורז מלא – פחמימה מורכבת שעיכולה איטי ובכך נמנעות נפילות סוכר הגורמות לנו לעייפות ולעצבנות ובנוסף מסייעת בשחרור סרוטונין, התורם להרגשה טובה.

מזונות עשירים בוויטמין C – ויטמין C שומר על מערכת חיסון חזקה ובכך מונע מתח ותשישות.

ירקות – גמבה, ירקות, עלים ירוקים, בעיקר פטרוזיליה, כרוב, כרובית, ברוקולי.

פירות – קיווי, תותים, אננס, מנגו.

מזונות עשירים במגנזיום – רמות מאוזנות של מגנזיום מונעות חרדה, חוסר שינה ומערכת עצבים מתוחה. מגנזיום אפשר למצוא בשקדים, אבוקדו, אגוזים.

גרעיני חמניות לא קלויים – עשירים בווטמיני B שמאזנים את מערכת העצבים.

סלרי – בסלרי יש חומרים המפחיתים הורמונים האחראים על חרדה ואף יכולים לשפר את איכות השינה שלכם.

משרד הבריאות מזהיר: העישון מזיק לבריאות – מה עוד נשאר להגיד על נזקי העישון: הוא מסרטן, מעלה את הסיכון למחלות לב, מסריח, מזיק גם לסביבה ולא רק לאלו שמעשנים… הכל כבר שמענו. אז עכשיו נציין גם שהוא הורס לנו את העור ומאיץ את תהליך ההזדקנות. אם אתם לא יכולים להפסיק, תפחיתו. וזכרו, זה הכל עניין של החלטה.

אז לוותר לגמרי על כל הדברים שאנחנו אוהבים?

לא. לא חייבים להפסיק לגמרי. שלבו מזונות פחות בריאים בכמויות קטנות בתפריט, אך הקפידו לסגל לעצמכם שגרת חיים בריאה, כך שאם תחטאו לפעמים, לא קרה כלום.

וזכרו שלהיראות טוב זו תוצאה של בריאות טובה.

בתאבון