דף הבית » מרכז מידע » תזונה » תיקחו ללב! איך לשמור על לב בריא וחזק

תיקחו ללב! איך לשמור על לב בריא וחזק

מאת: נורית ירון

מה לא נאמר על הלב? הבית של הנשמה, הקיסר של הגוף, מכונה ללא הפסקה. אף אחד לא יכול לערער על חשיבותו העצומה, אבל משום מה אנחנו שוכחים לדאוג לשלומו ואפילו מכבידים על תפקודו באופן יומיומי, אם בחוסר פעילות גופנית ואם באכילת מזונות שמזיקים לו ופוגעים בתפקודו.

רמות גבוהות של שומנים בדם, כגון הכולסטרול ה"רע", משפיעות במיוחד על תפקוד הלב ועל היווצרות של מחלות לב וכלי דם. לכן יש צורך להיות עם "יד על הדופק" בכל הנוגע למוצרי מזון המכילים כולסטרול מצד אחד ולהקפיד לצרוך מוצרי מזון שיכולים לסייע לשמור ואף לשפר את המצב הקיים, מצד שני.

מאכלים שעושים נחת ללב

דגי ים צפוני עמוק

סלמון, הליבוט, מקרל – דגים אלו עשירים באומגה 3 הידועה בהורדות רמות הכולסטרול ה"רע" והעלאת רמות הכולסטרול ה"טוב" ובכך עוזרת במניעה של מחלות לב וכלי דם.

לאלו מכם שלא אוהבים דגים והחליטו לקחת תוספי אומגה 3, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע, שכן רמות גבוהות של אומגה 3 לאנשים הסובלים מרמות כולסטרול "רע" גבוהות עלולות להזיק.

שיבולת שועל

שיבולת שועל היא התבואה בעלת הערך התזונתי הגבוה ביותר, בהשוואה לאורז, לחיטה, תירס, שעורה. היא מכילה רמה גבוהה של ברזל, סידן, חלבון וסובין.

במחקר שנערך באוניברסיטת קנטאקי בארה"ב נמצא כי הסובין, אותו מכילה שיבולת השועל בכמות נכבדת, מוריד רמות כולסטרול "רע" ואת רמות הגלוקוז והאינסולין בחולי סוכרת. שיבולת השועל (קוואקר) מומלצת כארוחת בוקר בתוספת חלב או חלב סויה. ניתן להוסיף לה מעט דבש, פרי טרי, פרי יבש וקינמון.

יין אדום

קצת נחת לכל אוהבי היינות – היין האדום מכיל חומרים נוגדי חמצון הנקראים פוליפנולים, חומרים אלו מונעים הסתיידויות של העורקים ותורמים להעלאת הכולסטרול ה"טוב" ובך מונעים מחלות לב ותורמים לזרימת דם טובה ואיכותית.

נכון, אמנם היין האדום נמצא כבריא, אך גם למינונים יש משמעות רבה. כוס יין אחת ביום מספיקה בהחלט.

תה ירוק

כמו היין האדום, גם התה הירוק מכיל אנטי אוקסידנטים המשפרים את מצב כלי הדם.

מחקר שנעשה ביפן במשך שבע שנים על 40,000 איש, מצא כי שתיית 5 כוסות תה ירוק בנשים הורידה את הסיכון למות ממחלות לב ב- 31% ואילו בגברים ירד הסיכון ב- 42%.

עם זאת, תה ירוק מכיל קפאין, ולכן חשוב אם שותים אותו להפחית בצריכת קפאין ממקורות אחרים.

אגוזי מלך

אגוזי מלך עשירים באומגה 3 ובנוגדי חמצון פי 50 משקדים ואגוזי לוז.

ארגון המזון והתרופות האמריקני ואחריו איגוד הלב האמריקני והמכון לחקר הסרטן המליצו על צריכה יומית של אגוזי מלך להורדת רמות שומנים בדם והגמשת כלי הדם. אכילה של אגוזי מלך אף עוזרת במניעת שבץ מוחי.

לכל אלו שטוענים כי אגוזי מלך משמינים, נכון – הם אמנם מכילים כמות רבה של שומן, אך הם עדיפים על פני מזונות שומניים אחרים, אינם מעלים את רמות הסוכר בדם ולכן עוזרים בשמירה על משקל תקין.

אז כמה לאכול? ההמלצה היא כ- 6 אגוזי מלך ביום, בשילוב תפריט תזונה מאוזן.

חמוציות

החמוציות ידועות בתרומתן בטיפול בדרכי השתן, אך מחקרים מוכיחים כי הן מועילות לשמירה על הלב וכלי הדם. החמוציות מכילות אנטיאוקסידנטים, וויטמין C, סיבים תזונתיים ועוד.

מחקר שנערך באוניברסיטת קוויבק בקנדה מצא כי שתיית מיץ חמוציות דל קלוריות על בסיס יומי מסייעת בהפחתת רמות החמצון של הכולסטרול ה"רע".

שוקולד

כחובבת שוקולד מושבעת, חשוב לי מאוד להצדיק את האכילה שלו. ואכן, שוקולד מכיל גם הוא נוגדי חמצון אשר שומרים על כלי הדם והלב.

ככל שהשוקולד מריר יותר ומכיל כמות מוצקי קקאו גבוהה יותר ופחות סוכר, כך הוא מומלץ יותר, אבל עם כל הטוב שבו, יש לזכור עדיין שזהו מזון עתיר שומן ולכן יש לאכול אותו במידה.

אז אל תיקחו ללב, תאהבו, אכלו מזונות בריאים והכי חשוב חייכו, חיוך רחב וחשיבה חיובית משפיעים אף הם על תפקוד הלב שלנו.

לבריאות.