דף הבית » מרכז מידע » פעילות גופנית » זה לא אני. זאת הגנטיקה

זה לא אני. זאת הגנטיקה

מאת: ניר פרימו

לאורך השנים יצא לי להיתקל בלא מעט אנשים שאינם מרוצים מהעובדה שיש להם מעט משקל עודף. רובם ניסו בצורה כזו או אחרת להיפטר ממנו, אבל לחלק לא קטן מהם זה לא הצליח. מאחר שאני מאמן כושר, אלו שלא הצליחו להשיג תוצאות מספקות לרוב מרגישים צורך לתת לי הסברים (כי אם אני מאמן כושר, בטח מפריע לי שיש להם כרס קטנטנה).

ההסברים לרוב דומים – אני לא אשמ/ה, יש לי גנטיקה גרועה (חלקם משתמש בביטוי חילוף חומרים). אין ספק שחלקם צודקים, כאשר הם אומרים זאת. אבל ברוב המקרים, הם לא טרחו לבדוק זאת לעומק והעדיפו לוותר על הרצון להיראות יותר טוב, כי אין טעם להתאמץ כאשר הגנטיקה שלך גרועה. לאלו מכם שחושבים כך, יש לי בשורה טובה – ברוב המקרים הבעיה היא לא בגנטיקה, אלא בגורמים אחרים שאפשר לטפל בהם.

כדי להמשיך, נבהיר מעט שני מושגים שאנו שומעים על בסיס יומי בהקשר זה:

גנטיקה – מהווה את התשתית שלנו, עליה אנו יוצקים תוכן (נפשי ופיזי). ניקח לדוגמה את תחום מרוצי המכוניות. גנטיקה היא המכונית, ואנו יושבים בכסא הנהג. יש נהגים מעולים שקיבלו מכונית גרועה ויש נהגים גרועים שקיבלו מרצדס/יגואר/האמר (נחשבות למכוניות מעולות, לא?).

את הגנטיקה אנו מקבלים בתורשה מההורים, אך חלקנו מתבלבלים בין הגנטיקה הפיזית לגנטיקה ההתנהגותית. הורים שחיים אורח חיים לא בריא מעבירים זאת לילדים שלהם וכך הילד חיי בתחושה שאם ההורים שלו נראים כך, גם הוא ייראה כך כי זאת הגנטיקה שלו. ברוב המקרים, ברגע שניפטר מהגנטיקה ההתנהגותית, נגלה שהגנטיקה הפיזית לא רעה בכלל ועם עבודה נכונה, ניתן להשיג תוצאות מדהימות.

חילוף חומרים – סך כל הקלוריות שהגוף שלנו שורף במנוחה כאשר הוא מבצע פעולות בסיסיות בלבד כגון נשימה, פינוי תאים מתים, קירור הגוף, עיכול. קצב חילוף החומרים מושפע מכמות מסת השריר ורמת הכושר הגופני.

ככל שהגוף שלנו בכושר טוב יותר ועם מסת שריר גדולה יותר (בצורה יחסית – נשים, אל דאגה, לא מדובר במסת שריר גברית. הכל ביחס למבנה הגוף שלכן), חילוף החומרים יהיה מהיר יותר והגוף שלנו "יבזבז" יותר קלוריות.

היתרון בחילוף חומרים מהיר, הוא שהגוף שורף יותר קלוריות גם במנוחה וגם במהלך ביצוע פעילות גופנית. את חילוף החומרים שלנו אנו יכולים לשפר באמצעות פעילות גופנית. לכן, לא משנה איזו מכונית קיבלנו – אם נלמד לנהוג בה, נוכל להשיג תוצאות מדהימות. לצערנו הרב, את הגנטיקה (הרכב שקיבלנו) אי אפשר להחליף, אבל את קצב חילוף החומרים ניתן לשפר בצורה משמעותית וכך לשפר את מצבנו.

נחזור לאלו שחושבים שהם לא משיגים תוצאות בגלל הגנטיקה שלהם, כדי לבחון האם מדובר בגנטיקה פחות טובה, ענו – האם אתם מבצעים את הפעולות הנכונות:

1. האם אתם מבצעים אימוני כוח (בחדר הכושר, בבית, בשיעורי עיצוב…) שיאפשרו לכם לבנות מסת שריר וכך להגביר את קצב חילוף החומרים?

2. האם אתם מבצעים אימוני אירובי עצימים, שיתרמו אף הם לשיפור קצב חילוף החומרים?

3. האם אתם אוכלים נכון – כמות נכונה, מזון מתאים, בפיזור נכון במהלך היום?

4. האם אתם שותים מספיק מים במהלך היום?

ברוב המקרים, אנו רואים טעויות באחת או יותר מפעולות אלו. לעיתים אנו מוצאים שהמתאמן היה בטוח שהוא אוכל נכון, אבל בבדיקה עמוקה יותר התברר שלא כך המצב. לכן, לפני שאתם קופצים למסקנות ומוותרים על הרצון שלכם להיראות טוב יותר, מומלץ לבחון פעולות אלו.

לאורך השנים, ראיתי אין ספור מתאמנים אשר הגיעו בתחושות של "זאת הגנטיקה שלי", "שום דבר לא יעזור", "ככה אני" ולאחר בדיקה מעמיקה, בניית תכנית אימונים ותכנית תזונה שתואמת את אורח החיים שלהם, הם החלו להשיג תוצאות מדהימות וגילו להפתעתם שיש להם גנטיקה טובה.

אם אתם סקרנים לדעת כאן ועכשיו, ניתן לקצר את הדרך ולבדוק את קצב חילוף החומרים באמצעות בדיקה פשוטה המתבצעת בוינגייט, מדיקס ומכונים דומים.

עכשיו נגיע לאלו מכם שבאמת משוכנעים שיש להם גנטיקה פחות טובה. גם במקרה כזה לא מומלץ לוותר, מכמה סיבות:

1. ניתן להשיג תוצאות טובות גם במקרה של גנטיקה פחות טובה (מניסיוני האישי)

2. אם תתמידו, תוכלו ליהנות מבריאות גבוהה ואיכות חיים גבוהה

3. אם תזניחו ולא תטפלו במכונית שקיבלתם, יהיה מחיר כואב לתיקונים

לסיום, יש לי מסר אחד וברור: במקום להתעסק עם האוטו – תלמדו לנהוג.