דף הבית » מרכז מידע » פעילות גופנית » אין לי כוח!

אין לי כוח!

מאת: ניר פרימו

הכתבה הבאה מיועדת למתאמנים, לאלו שעדיין לא מתאמנים, או שנמצאים בתקופת הפסקה (שהתחילה לפני חודש או יותר וסופה לא באופק). לאלו שלא מתאמנים, אחד התירוצים המובילים (אחרי "אין לי זמן") הוא התירוץ "אין לי כוח".

גם לאלו מאיתנו שמתאמנים באופן קבוע, יש רגעים בהם אין לנו כוח וחשק להתאמן. לפני שנגיע לפתרון, אני רוצה להבהיר שבחלק מהמקרים, ה"תירוץ" הזה מתבסס על רגש אובייקטיבי ולא רק עצלנות.

תחושת ה"אין כוח" נובעת משילוב של מצב פיזי ומצב נפשי (לעיתים אחד המצבים דומיננטי יותר מהשני) וברוב המקרים, יש דרכים להתמודד ולמנוע בתחושה זו.

לחלק מהאנשים, המצב הפיזי דומיננטי יותר, מאחר שתקופה ארוכה הם לא ביצעו פעילות ספורטיבית. הגוף נחלש ובאמת שאין מספיק כוח. כאן מגיע משל הביצה והתרנגולת – אם תתאמנו, יהיה לכם כוח להתאמן ולחיות את החיים עם אנרגיות. האימון מחזק את הגוף ומאפשר לו לתפקד "שעות נוספות". משמע, האימון הראשון עליכם, וכבר באימון הבא – הגוף החזק שלכם ייתן קצת יותר.

המצב הפיזי והנפשי מושפע במהלך היום מתזונה, אופי העבודה, מטלות והתמודדות שלנו עם לחץ.

לכל המתרצים, אני מציע כמה טיפים להתמודד עם מצבים של "אין כוח": (אזהרה, המשך קריאת המאמר עלול לגרום לכם "להזיז את הטוסיק"…)

תזונה

ארוחות קטנות – כדי להיפטר מתחושת ה"אין כוח", יש להקפיד על תזונה מאוזנת במהלך היום, בארוחות קטנות לאורך היום. ברגע שאנו אוכלים ארוחת צהריים קלילה יותר (כי אכלנו טוב במהלך היום), אנו מקלים על מערכת העיכול ועל הגוף ומונעים תחושת עייפות שנמשכת עד הערב.

שתיית קפה – לאלו מכם ששותים יותר מ- 2 כוסות קפה במהלך שעות העבודה יהיה קשה יותר להתעורר מכוס קפה נוספת לקראת האימון. אם תצמצמו את כוסות הקפה בשעות העבודה ל- 2 כוסות ולקראת שעת האימון תשתו כוס קפה נוספת, היא תתרום לערנות שלכם ותעזור לכם לגייס כוח לקראת האימון.

בחירת מזון נכון לפני האימון – אכילת חלבונים ושומנים דורשת יותר אנרגיה מהגוף ומעמיסה על מערכת העיכול. שעה לפני האימון מומלץ לאכול חטיף אנרגיה / תפוח / בננה / 4 פירות יבשים. הפחמימות יספקו לכם אנרגיה זמינה ש"תרים" אתכם לקראת האימון.

חשיבה

אני מבין ומכיר את התחושה הזאת בסוף יום העבודה, כשהדבר האחרון שבא לכם לעשות הוא להחליף בגדים לבגדי ספורט, ולהגיע למקום בו תבצעו את האימון שלכם. רק המחשבה על התהליך הארוך והמייגע של ההכנה לקראת האימון, יכולה לייאש.

כדי לטפל במצב הנפשי בואו נציב נעמיד במקומן כמה עובדות שיעזרו לכם להתגבר על חוסר החשק ולהגיע לאימון:

להחליף בגדים לקראת האימון לא לוקח יותר מ 2 דק'.

יש לחלק את הזמן שאתם חושבים שייקח לכם להגיע למקום האימון ב 2, מאחר שאתם מגזימים!

נשים יקרות – אין צורך להתאפר לקראת האימון.

אימון אפקטיבי יכול להסתכם ב 30 דק' בלבד ('גומרים הולכים').

את המקלחת אפשר לדחות לאחרי האימון (לעומת זאת, על הדאודורנט בבקשה לא לוותר).

עובדות אלו הן הבסיס. כעת כמה טיפים:

הקצו מקום בארון לבגדי הספורט שלכם, כך שבחירת הלבוש תהיה יעילה עד כמה שאפשר.

מומלץ לנסות אימון אחרי/לפני העבודה – לשם כך יש לארגן תיק אימון המכיל בתוכו את האזניות ו/או הנגן שלכם ואת הציוד הדרוש לכם.

בחרו מוזיקה קצבית בדרך הביתה מהעבודה.

כאשר החשק לאימון הולך ומתפוגג, תחשבו טוב טוב על הקיץ שמתקרב בצעדי ענק ועל בגד הים שבא לכם ללבוש.

בשלב הזה, אנחנו אמורים להיות קצת יותר מוכנים לקראת האימון. אבל ניתן לקחת החלטה נוספת שתסייע לנו להימנע מתירוצים מיותרים.

בחירת האימון

ההחלטה בנוגע לסוג האימון אותו נבצע. אם תכננו מראש אימון קשה ומאתגר, רוב הסיכויים שרק המחשבה עליו תייאש אותנו. לכן, בימים שאין לכם כוח – תחליטו על אימון קליל וקצר – הליכה של 30 דק' והביתה. הרי האתגר האמיתי הוא להוציא אתכם מתנוחת הספה הידועה. אז מספיק שתבצעו אימון קליל זה וכבר תרמתם למצבכם הבריאותי, הנפשי והאסתטי.

מה יקרה בפועל?

נניח ואחרי כל הטיפים האלו, תצליחו להניע עצמכם לכיוון האימון עם החלטה לבצע אימון גריאטרי (30 דקות הליכה קלילה). תוך כדי ההליכה, הגוף יתחמם, המוזיקה תדרבן, מהר מאוד החשק יגיע ואיתו מצב הרוח. פתאום, אתם יכולים למצוא את עצמכם מבצעים אימון אפקטיבי, כיפי, מעורר שיגרום לכם לקבל כוח גם לאימון הבא.

אז החל מהיום, אין יותר תירוצים! הכוח טמון בכם ועם ניהול נכון תוכלו להוציא אותו החוצה.

בהצלחה