דף הבית » מרכז מידע » פעילות גופנית » איך מטפלים ב"רוצח השקט"

איך מטפלים ב"רוצח השקט"?

מאת: עופר קיס

יתר לחץ דם הוא גורם סיכון עיקרי למחלות לב, כלי דם ושבץ מוחי. מצב של יתר לחץ דם מכונה גם "הרוצח השקט", מאחר שקשה להבחין באדם הסובל ממנו וניתן להיפגע מאוד מתופעות הלוואי של מצב זה.

ההמלצה שאתן בכתבה זו מתאימה לאנשים בריאים, אבל היא מכוונת בעיקר לאלו מכם שסובלים מיתר לחץ דם. ההמלצה שלי פשוטה: לבצע פעילות גופנית כדי למנוע לחץ דם וכחלק מתהליך הטיפול לאלו מכם שסובלים מיתר לחץ דם.

ההמלצה שלי

אחת ההנחיות הראשונות שמועברות בכל סוגי הקורסים למדריכים לפעילות גופנית, היא שאין לסיים פעילות גופנית ולעצור בבת אחת עקב ירידת לחץ דם וסכנת התעלפות, כתוצאה מהצטברות דם בוורידי הרגליים. תופעה זו נקראת לחץ דם בהתאוששות או POST EXERCISE HYPOTENSION.

למרות שירידה בלחץ דם בסיום פעילות עלולה להיות מסוכנת, אם היא נעשית בצורה הדרגתית – יש לה ערך בריאותי חשוב. בנוסף לירידה מיידית זו בלחץ הדם, ישנה ירידה נוספת, ארוכה יותר, הנמשכת מספר שעות לאחר סיום הפעילות.

נהוג לחשוב שתופעה זו אופיינית בעיקר לפעילות אירובית, אך היא מתרחשת גם בפעילות של אימוני התנגדות במשקולות.

עובדה זו חשובה מאד לאוכלוסיה בריאה ולמיליוני חולי יתר לחץ דם המחפשים כל דרך אפשרית שתתרום להפחתה או מניעה של יתר לחץ דם. כיום, הגורם האחראי לתופעה זו (ירידה בלחץ הדם לאורך מספר שעות) טרם נמצאה, אך היכולת של פעילות גופנית להפחית לחץ דם באופן מיידי ולתקופה של כמה שעות לאחר האימון, משמשת אסטרטגיה מוכחת לעזור במלחמה נגד 'הרוצח השקט'.

ההצעה שלי היא פשוטה – השתמשו באימון גופני למניעה ו/או טיפול ביתר לחץ דם ותוכלו לחסוך מעצמכם את התלות בכדורים ואת תופעות הלוואי שלהם. עכשיו שיש לכם מוטיבציה גבוהה יותר לבצע פעילות גופנית (בצורה בריאה ולאחר ייעוץ), להלן מספר נתונים שיסייעו לכם לבחור את הפעילות המתאימה ביותר עבורכם:

עצימות הפעילות

במחקר שבדק עצימות אימון (ב- 30 דקות פעילות) מתונה (50% צריכת חמצן) לעומת בינונית (75% מצריכת חמצן), לא נמצאה השפעה על עוצמת ירידת לחץ הדם ו/או על משכה. לאימון אינטרוולים השפעה ברורה על לחץ הדם במנוחה, למרות משך ביצוע קצר. משמע, גם אימון מתון יותר מספק את התוצאה הרצויה.

משך הפעילות

האם 10 דקות של אימון מספיקות להורדת לחץ הדם? התשובה אינה חד משמעית. מה שברור הוא שאימון של 30 דקות ישפיע יותר על ערכי לחץ הדם ולאורך זמן רב יותר, ואימון של 45 דקות יביא לתוצאה טובה עוד יותר.

סוג הפעילות

כמו פעילות אירובית, גם פעילות התנגדות (משקולות) מורידה את לחץ הדם לאחר הפעילות. בדומה לאימון אירובי, גם כאן עצימות הפעילות אינה משפיעה על גודל הירידה, אלא רק על משכה. מצד שני, נראה כי אימון "הפוגות" עדיף על אימון רצוף, להפחתה נוספת בלחץ הדם.

לסיכום

תופעת ירידת לחץ הדם בהתאוששות מתרחשת כתוצאה מפעילויות שונות, בעצימויות שונות, עקב משכי אימון שונים. עומק ירידת לחץ הדם שונה בין גורמים אלו. עצימות הפעילות ו/או משכה ואופן הביצוע (אינטרוול לעומת המשכי) מביאים להתרחשות התופעה על פני זמן ארוך יותר. עובדה זו חשובה לכשעצמה לטובת שיפור ההתמודדות עם מחלת יתר לחץ דם או מניעת התופעה. חשובה עוד יותר העובדה, שגם פעילות לזמן קצר או בעומס נמוך יכולה להפחית את לחץ הדם. לכן אין צורך להתאמן בעומס גבוה שעלול להיות מסוכן למתאמנים מסוימים.

יתכן שמספר יחידות אימון קצרות בנות 10 דקות במשך היום יעזרו לוויסות לחץ הדם ללא צורך בתרופות או ימנעו התפתחות של יתר לחץ דם.

הערה חשובה

ידוע כי פעילות גופנית מעלה את לחץ הדם, כאשר פעילות אירובית מעלה את הערך הגבוה של לחץ הדם (סיסטולי) בלבד, בעוד שאימוני התנגדות מעלים גם את לחץ הדם הנמוך (דיאסטולי). תופעות אלו אינן מסוכנות לקהל הרחב ולחולי יתר לחץ דם גבולי עד מתון. אולם, חולים הסובלים מערכים גבוהים של יתר לחץ דם ללא שליטה תרופתית, חייבים לקבל מינון מדויק של פעילות גופנית. לכן, חשוב להתייעץ עם רופא ועם מאמן כושר מקצועי לפני שמתחילים להתאמן.

בהצלחה